МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
пр. Перемоги, 10, м. Київ, 01135, тел. (044) 481- 32 -21, факс (044)
236-1049
E-mail: ministry@mon.gov.ua, код ЄДРПОУ 38621185
Від _22.05.2015_№ _1/9-253_
На № від
Департаменти (управління) освіти і науки
обласних та Київської міської
державних адміністрацій
Інститути післядипломної педагогічної
освіти
Загальноосвітні навчальні заклади
Про структуру 2015/2016 навчального
року та навчальні плани
загальноосвітніх навчальних закладів
Відповідно до статті 16 Закону України «Про
загальну середню освіту» структуру навчального року та строки проведення
канікул встановлюють загальноосвітні навчальні заклади за погодженням з
відповідними органами управління освітою. Тривалість канікул протягом
навчального року не може бути меншою 30 календарних днів.
Відповідно до Положення про державну підсумкову
атестацію учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти,
затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 30 грудня 2014
року № 1547, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14 лютого 2015 за №
157/26602, перелік предметів для проведення державної підсумкової атестації для
учнів початкової, основної та старшої школи, форму та терміни проведення Міністерством
освіти і науки України буде затверджено додатково.
Вручення документів про освіту планується провести
для випускників 9-х класів 8 – 9 червня, 11-х класів – 28 – 29 травня. Рішення
про доцільність проведення навчальної практики та навчальних екскурсій
загальноосвітні навчальні заклади приймають самостійно.
Робочі навчальні плани на 2015/2016 навчальний рік
складаються:
для 1-4 класів – за Типовими навчальними планами
початкової школи, затвердженими наказом МОНмолодьспорту України від 10.06.2011
№ 572, із змінами згідно з наказом Міністерства освіти і науки України від
16.04.2014 № 460;
для 5-7-х класів – за Типовими навчальними планами
загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня, затвердженими наказом
МОНмолодьспорту України від 03.04.2012 № 409 (в редакції наказу МОН України від
29.05.2014 № 664), із змінами згідно з наказом МОН України від 12.12.2014 №
1465;
для 8-9-х класів – за Типовими навчальними планами
загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженими наказом МОН України від
23.02.2004 № 132, зі змінами, внесеними наказом МОН України від 05.02.2009 №
66; для 10-11-х класів – за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних
закладів ІІІ ступеня, затвердженими наказом МОН України від 27.08.2010 № 834,
зі змінами, внесеними наказом МОН України від 29.05.2014 № 657;
для спеціалізованих шкіл (класів) з поглибленим
вивченням окремих предметів, гімназій, ліцеїв, колегіумів: 5-7 класи – за
Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня,
затвердженими наказом МОНмолодьспорту України від 03.04.2012 № 409 (в редакції
наказу МОН від 29.05.2014 № 664), із змінами згідно з наказом МОН України від
12.12.2014 № 1465 (додаток 8 та (чи) інші відповідно до спеціалізації); 8-9
класи – за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженими
наказом МОН України від 23.02.2004 № 132, зі змінами, внесеними наказом МОН
України від 05.02.2009 № 66; 10-11 класи – за Типовими навчальними планами
загальноосвітніх навчальних закладів ІІІ ступеня, затвердженими наказом МОН
України від 27.08.2010 № 834, зі змінами, внесеними наказом МОН України від
29.05.2014 № 657;
для спеціалізованих шкіл з поглибленим вивченням
іноземних мов: 1-4 класи – за Типовими навчальними планами початкової школи,
затвердженими наказом МОНмолодьспорту України від 10.06.2011 № 572, із змінами
згідно з наказом МОН України від 16.04.2014 № 460 (додатки 4-5); 5-7 класи - за
Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня, затвердженими
наказом МОНмолодьспорту України від 03.04.2012 № 409 (в редакції наказу МОН
України від 29.05.2014 № 664), із змінами згідно з наказом МОН України від
12.12.2014 № 1465; 8-9 класи – за Типовим навчальним планом спеціалізованих
шкіл цього типу, затвердженим наказом МОН України від 13.03.2006 № 182; 10-11
класи – за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів
ІІІ ступеня, затвердженими наказом МОН України від 27.08.2010 № 834, зі
змінами, внесеними наказом МОН України від 29.05.2014 № 657 (додаток 19);
для спеціалізованих шкіл з поглибленим вивченням
предметів художньо-естетичного циклу: 1-4 класи - за Типовими навчальними
планами початкової школи, затвердженими наказом МОНмолодьспорту України від
10.06.2011 № 572, із змінами згідно з наказом МОН України від 16.04.2014 № 460
(додатки 6-7); 5-7 класи – за Типовими навчальними планами загальноосвітніх
навчальних закладів ІІ ступеня, затвердженими наказом МОНмолодьспорту України
від 03.04.2012 № 409 (в редакції наказу МОН України від 29.05.2014 № 664), із
змінами згідно з наказом МОН України від 12.12.2014 № 1465 (додатки 6-7); 8-9
класи – за Типовими навчальними планами спеціалізованих шкіл з поглибленим
вивченням іноземних мов та предметів художньо-естетичного циклу, затвердженими
наказом МОН України від 13.05.2005 № 291; 10-11 класи – за Типовими навчальними
планами загальноосвітніх навчальних закладів ІІІ ступеня, затвердженими наказом
МОН України від 27.08.2010 № 834, зі змінами, внесеними наказом МОН України від
29.05.2014 № 657 (додатки 21 та 22);
для 8-9-х класів загальноосвітніх навчальних
закладів з поглибленим вивченням окремих предметів – за Типовими навчальними
планами, затвердженими наказом МОНмолодьспорт України від 23.05.2012 р. № 616;
для білінгвальних класів: 5-7 класи - за Типовими
навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня,
затвердженими наказом МОНмолодьспорту України від 03.04.2012 № 409 (в редакції
наказу МОН України від 29.05.2014 № 664), із змінами згідно з наказом МОН
України від 12.12.2014 № 1465; 8-9 класи – за Типовими навчальними планами,
затвердженими наказом МОН від 07.07.2009 № 626; 10-11 класи – за Типовими
навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів ІІІ ступеня,
затвердженими наказом МОН України від 27.08.2010 № 834, зі змінами, внесеними
наказом МОН України від 29.05.2014 № 657 (додаток 20);
для вечірніх (змінних) загальноосвітніх шкіл: 5-7
класи – за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів ІІ
ступеня, затвердженими наказом МОНмолодьспорту України від 03.04.2012 № 409 (в редакції
наказу МОН України від 29.05.2014 № 664), із змінами згідно з наказом МОН
України від 12.12.2014 № 1465 (додатки 14-17); 8-9 класи – за Типовими навчальними
планами, затвердженими наказом МОН України від 23.02.2004 № 132, зі змінами,
внесеними наказом МОН України від 05.02.2009 р. № 66 (додатки 20, 21); 10-11
(12) класи – за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних
закладів ІІІ ступеня, затвердженими наказом МОН України від 27.08.2010 р. №
834, зі змінами, внесеними наказом МОН України від 29.05.2014 № 657 (додатки
24, 25);
8-9 класи загальноосвітніх навчальних закладів з
навчанням мовами національних меншин з вивченням двох іноземних мов можуть
користуватися варіантами навчальних планів, доведеними до місцевих органів
управління освітою та навчальних закладів листом МОН України від 14.06.2005 №
1/9-321;
для 10-11-х класів – за Типовими навчальними
планами загальноосвітніх навчальних закладів ІІІ ступеня, затвердженими наказом
МОН України від 27.08.2010 № 834, зі змінами, внесеними наказом МОН України від
29.05.2014 № 657 (додаток 15).
Робочі навчальні плани розробляються
загальноосвітніми навчальними закладами щорічно на основі Типових навчальних
планів і затверджуються відповідним органом управління освітою. Варіант
Типового навчального плану (з вибором мови навчання, з вивченням мови
національної меншини, з вивченням двох іноземних мов, з вивченням християнської
етики чи етики, з вибором профілю навчання тощо) навчальний заклад обирає
самостійно в залежності від типу закладу, його спеціалізації, освітніх запитів
учнів і їхніх батьків та з урахуванням кадрового та матеріально-технічного
забезпечення.
Робочі навчальні плани розробляються у такій же
формі та за тими ж рекомендаціями, як і минулого року (лист МОН України від
11.06.2014 № 1/9-303).
При цьому, частина навчального навантаження з
фізичної культури (до 1 години на тиждень) може використовуватися на вивчення
окремих навчальних предметів, що забезпечують рухову активність учнів
(хореографія, ритміка, плавання тощо), за наявності відповідних умов,
педагогічних кадрів та навчальних програм, які мають гриф Міністерства освіти і
науки України.
Індивідуальні й експериментальні робочі навчальні
плани затверджуються департаментами (управліннями) освіти і науки обласних та
Київської міської державних адміністрацій і до 25 серпня мають отримати
погодження Міністерства освіти і науки України.
Заступник Міністра
П. Полянський
Додаток
до листа Міністерства
освіти і науки України
від 26.06. 2015 р. № 1/9-305
Особливості вивчення базових дисциплін
у загальноосвітніх навчальних закладах
у 2015/2016 навчальному році
Особливості вивчення базових навчальних дисциплін
у 2015/2016 навчальному році пов’язані, першою чергою, зі змінами, внесеними до
навчальних програм.
На виконання наказів Міністерства освіти і науки
України від 05.11.2014 № 1275 «Про проведення експертизи та громадського
обговорення типових навчальних планів та навчальних програм для початкової
школи» та від 06.02.2015 № 100 «Про розвантаження навчальних програм для учнів
5 – 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів» до навчальних програм
внесено зміни, спрямовані на їх розвантаження, врахування вікових особливостей
розвитку дитини, відповідність сучасному розвитку науки та технологій.
Після громадського обговорення та розгляду
Колегією Міністерства зміни до програм були затверджені наказами МОН:
1) № 149 від 22.12.2014 «Про затвердження змін до
навчальних програм для 4-х класів загальноосвітніх навчальних закладів» з
української мови, літературного читання, математики, природознавства, «Я у
світі», інформатики, російської мови для шкіл з російською мовою навчання,
української мови для шкіл з навчанням російською мовою;
2) № 584 від 29.05.2015 «Про затвердження змін до
навчальних програм для 1-3-х класів загальноосвітніх навчальних закладів» з
української мови, літературного читання, математики, природознавства, «Я у
світі», інформатики, російської мови для шкіл з російською мовою навчання,
української мови для шкіл з навчанням російською мовою;
3) № 585 від 29.05.2015 «Про затвердження змін до
навчальних програм для загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня», яким
затверджено зміни та надано гриф «Затверджено Міністерством освіти і науки»
програмам для 5 – 9 класів з таких навчальних предметів: українська мова,
українська література, зарубіжна література, іноземні мови, історія України,
всесвітня історія, математика, біологія, фізика, хімія, географія, інформатика,
трудове навчання, українська мова для шкіл з навчанням російською мовою,
українська мова для шкіл з навчанням молдовською мовою, українська мова для
шкіл з навчанням румунською мовою, українська мова для шкіл з навчанням
польською мовою, українська мова для шкіл з навчанням угорською мовою,
болгарська мова для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням
українською мовою, мова іврит для загальноосвітніх навчальних закладів з
навчанням українською мовою, молдовська мова для загальноосвітніх навчальних
закладів з навчанням молдовською мовою, польська мова для загальноосвітніх
навчальних закладів з навчанням українською мовою, польська мова для
загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням польською мовою, російська
мова для шкіл з
навчанням українською мовою (початок навчання з
1-го класу), російська мова для шкіл з навчанням українською мовою (початок
навчання з 5-го класу), російська мова для шкіл з навчанням російською мовою,
румунська мова для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською
мовою (початок вивчення з 1 класу), румунська мова для загальноосвітніх
навчальних закладів з навчанням українською мовою (початок вивчення з 5 класу),
румунська мова для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням румунською
мовою, словацька мова для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням
українською мовою, угорська мова для загальноосвітніх навчальних закладів з
навчанням угорською мовою, інтегрований курс «Література» (молдовська та
зарубіжна), інтегрований курс «Література» (польська та зарубіжна),
інтегрований курс «Література» (російська та зарубіжна) для шкіл з навчанням
російською мовою, інтегрований курс «Література» (румунська та зарубіжна),
інтегрований курс «Література» (словацька та зарубіжна),
Навчальні програми зі змінами розміщено на сайті
(http://iitzo.gov.ua/serednya-osvita-navchalni-prohramy/). Програми позбавлені
жорсткого поурочного поділу, вчителі можуть обирати послідовність розкриття
навчального матеріалу в межах окремої теми, але так, щоб не порушувалась логіка
його викладу.
Обласні, районні та міські методичні кабінети
(об’єднання) не можуть втручатися в такі питання, оскільки це винятково
компетенція вчителя.
Навчально-методичне забезпечення, рекомендоване
Міністерством до використання в навчальних закладах, зазначено у Переліках
навчальних програм, підручників та навчально-методичних посібників, розміщених
на офіційному веб-сайті Міністерства (www.mon.gov.ua).
Дозволяється використовувати підручники з
відповідним грифом Міністерства, що видані в попередні роки, враховуючи при
цьому зміни у програмах.
Щодо додаткової навчально-методичної літератури,
то вчитель вільний у її виборі й може застосовувати таку, що найкраще
реалізовує його методику навчання.
Також залишаються актуальними методичні
рекомендації Міністерства щодо організації навчально-виховного процесу і
вивчення базових дисциплін попередніх років. Тексти методичних рекомендацій
розміщені на сайті МОН
(http://old.mon.gov.ua/ua/often-requested/methodical-recommendations) та в
Інформаційних збірниках Міністерства освіти і науки відповідних років.
Відповідно до наказу МОН України від 08.05.2015 №
518 змінено назву предмета "Світова література" на "Зарубіжна
література".
Необхідно також врахувати в роботі листи
Міністерства від 3 червня 2014 р. №1/9-282 «Про формування класів з навчанням
українською мовою, мовами національних меншин та вивчення цих мов», від 6
червня 2014 р. № 1/9-299 «Про забезпечення права представників
кримськотатарського народу на здобуття загальної середньої освіти рідною мовою
чи вивчення цієї мови» щодо неприпустимості звуження конституційних прав
громадян на здобуття освіти українською мовою, мовами національних меншин чи
вивчення цих мов, а також забезпечення освітніх прав представників
кримськотатарського народу.
На відміну від підходів до укладання методичних
рекомендацій про вивчення предметів, що практикувалися упродовж багатьох років
і в яких нерідко з року в рік переповідалися добре відомі вчителям-практикам і
методистам загальнодидактичні
концепції та підходи до навчання дітей, у
цьогорічних рекомендаціях переважно йдеться про нововведення.
Іноземні мови
Вивчення іноземних мов у 2015-2016 навчальному
році буде здійснюватись за такими навчальними програмами:
«Навчальні програми з іноземних мов для
загальноосвітніх навчальних закладів і спеціалізованих шкіл із поглибленим
вивченням іноземних мов, 1-4 класи», Видавничий дім «Освіта», 2012;
«Програми для спеціалізованих шкіл з поглибленим
вивченням іноземної мови, Іноземні мови. 5-9 класи», Видавничий дім «Освіта»,
2013;
«Навчальні програми з іноземних мов для
загальноосвітніх навчальних закладів і спеціалізованих шкіл із поглибленим
вивченням іноземних мов, 10-11 класи», Київ, 2010;
«Програми для загальноосвітніх навчальних
закладів. Іноземні мови. 5-7 класи», Видавничий дім «Освіта», 2013;
«Програми для загальноосвітніх навчальних
закладів. Іноземні мови. 8-9 класи», «Перун», 2005;
«Програми для загальноосвітніх навчальних
закладів. Друга іноземна мова. 5-11 класи», Видавничий дім «Освіта», 2013.
Навчальні програми не встановлюють порядок
(послідовність) вивчення предметної тематики у рамках навчального року, а лише
вказують на зміст, вивчення котрого є об’єктом тематичного та семестрового
контролю.
Програми з іноземних мов мають наскрізний характер
та представлені в єдиній системі, у діяльнісній термінології з чітко вираженою
кореляцією між класами.
У 2015 році в навчальні програми з іноземних мов
для учнів 1-9 класів внесено певні зміни.
Зокрема, конкретизовано опис діяльнісного підходу
до іншомовної освіти, що включає в зміст вивчення не тільки знання, навички та
вміння, а й навчальні стратегії та комунікативні функції з
комунікативно-спрямованими завданнями. Важливу роль відіграватиме така змістова
категорія як ставлення учнів до предмета і до процесу його вивчення
(мотивація). Такий підхід навчить учнів бути відповідальними за знання, яких
вони набувають, і розуміти, чому ці знання, важливі для них, забезпечить
використання учнями набутих знань у навчальній діяльності.
Перенесено розширену інформацію краєзнавчого
характеру про історію рідного краю з 4-го класу до 5-го та 6-го класів,
оскільки для цієї вікової категорії навіть рідною мовою ця інформація відома в
дуже обмеженому обсязі й важко очікувати, що вона може бути опрацьована
іноземною мовою. Окрім того, лексика, потрібна для висвітлення теми, та
граматичні структури, серед яких дуже поширені пасивні конструкції,
відзначаються підвищеним ступенем складності, що перевищує рівень А1.
У розвантаженій програмі важливе місце посідає
демонстрація знань, навичок та вмінь у відповідних типових контекстах їх
використання через компетенції. Відтак важливими вважаються не тільки процеси
засвоєння змісту, методів та форм контролю навчального процесу, а й оцінювання
та показ засвоєного, зрозумілого, побаченого, почутого, переглянутого.
Вилучено ряд граматичних структур, які не несуть
основного навантаження для відтворення знань. Ряд граматичних структур
перенесено до матеріалу інших класів, де вони логічніше поєднані з тематичним
розподілом. Також у певних класах обмежено вивчення цілого ряду граматичних
явищ через вилучення більш складних форм, перенесення їх до наступних класів.
Програма не обмежує самостiйнiсть і творчу
iнiцiативу вчителя, передбачаючи гнучкість у відборі та розподілі навчального
матеріалу відповідно до потреб учнів та обраних засобів навчання
(навчально-методичні комплекси, підручники, посібники, аудіо, відео матеріали
тощо). Докладніше на офіційному веб-сайті МОН України за покликанням:
http://old.mon.gov.ua/ua/pr-viddil/1312/1421144886/1428333274/ .
Звертаємо увагу, що рішення про запровадження
вивчення другої іноземної мови приймається самостійно навчальними закладами,
залежно від умов для такого вивчення, відповідно до Типових навчальних планів
загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня (наказ МОН України від
29.05.2014 № 664), згідно з якими навчальний заклад отримав право вибору щодо
вивчення другої іноземної мови.
Організація літніх мовних таборів
Одним із нестандартних підходів для забезпечення
якісного навчання дітей мовам є створення літніх таборів з іноземних мов. Такі
табори покликані спонукати школярів практично застосовувати знання з мов,
отриманих протягом навчального року. У таборах діти матимуть можливість спілкуватися
іноземними мовами та застосовувати їх у різних формах діяльності (в ігрових та
концертних програмах, театральних виставах тощо).
Завдання мовного табору – показати дітям інший,
відмінний від шкільного, стиль викладання, де наголос робиться на практичній
частині й знаннях, які можна застосувати пізніше й у інших сферах.
Підготовку до проведення таких таборів доцільно
розпочинати заздалегідь. Усі інформаційні матеріали знаходяться на сайті
Міністерства http://www.mon.gov.ua/activity/litni-movni-tabori/ .
З огляду на те, що стратегічні документи щодо
вивчення іноземних мов зорієнтовані на Загальноєвропейські рекомендації з
мовної освіти, більш детально ознайомитись із основними положеннями цього
документу можна на сайтах: http://www.coe.int; www.britishcouncil.org.ua;
www.goethe.de/kiev.
Під час підготовки вчителів до уроків радимо
використовувати періодичне фахове видання: журнал «Іноземні мови в школах
України».