ДПА

Про проведення державної підсумкової атестації учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти у 2014/2015 навчальному році
Наказ МОН № 192 від 20.02.15 року






МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

НАКАЗ

№ 192 від 20 лютого 2015 року

Про проведення державної підсумкової
 атестації учнів (вихованців) у системі
 загальної середньої освіти у 2014/2015
 навчальному році


Відповідно до Положення про державну підсумкову атестацію учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки від 30 грудня 2014 року № 1547 зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14 лютого 2015 року за № 157/26602 наказую:

Провести державну підсумкову атестацію у загальноосвітніх навчальних закладах:
І ступеня - з 12 по 21 травня з трьох предметів: української мови, читання та математики;
ІІ ступеня - з 1 по 8 червня з трьох предметів: української мови, математики та предмета за вибором навчального закладу;
ІІІ ступеня - з трьох предметів у два етапи: 24 квітня у пунктах тестування - з української мови  у формі ЗНО; з 22 по 28 травня - у навчальних закладах з двох предметів - математики або історії України  та предмета за вибором учнів.

2. Затвердити орієнтовні вимоги до змісту атестаційних завдань, що додаються.

3. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.

Заступник Міністра       Павло Полянський

Додаток
 до наказу Міністерства освіти і науки України
 від 20. 02. 2015 № 192

Орієнтовні вимоги до змісту атестаційних завдань

Загальні положення

Державна підсумкова атестація (далі – атестація) учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти проводиться відповідно до Положення про державну підсумкову атестацію учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 30 грудня 2014 року № 1547, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 14 лютого 2015 року за № 157/26602.

Атестація проводиться у письмовій формі з навчальних предметів інваріантної складової типових навчальних планів для загальноосвітніх навчальних закладів.

Завдання для проведення атестації укладають вчителі відповідного фаху, погоджує педагогічна рада та затверджує керівник навчального закладу. Завдання для проведення атестації з української мови у формі ЗНО укладаються Українським центром оцінювання якості освіти. Завдання мають відповідати державним вимогам до рівня загальноосвітньої підготовки учнів, визначеним навчальними програмами, затвердженими Міністерством освіти і науки.

Український центр оцінювання якості освіти надсилає навчальним закладам результати ЗНО з української мови, які зараховуються як результати атестації, про що видається відповідний наказ керівника навчального закладу.

При складанні розкладу проведення атестації необхідно передбачити два-три дні для підготовки до проходження атестації з кожного предмета.

Частина учнів 11-го класу може обрати історію, а інша - математику. Щодо предметів за вибором в 11-му класі, то кожен (-на) учень (учениця) може обрати будь-який предмет, винесений на атестацію. У загальноосвітніх навчальних закладах (класах, групах) з поглибленим вивченням предметів, спеціалізованих навчальних закладах, ліцеях, гімназіях, колегіумах таким предметом за вибором може бути той, що вивчався поглиблено.

Випускники з населених пунктів Донецької та Луганської областей, що тимчасово неконтрольовані державною владою, а також з Автономної Республіки Крим і м. Севастополь, які встигли зареєструватися на ЗНО до 20 лютого, проходитимуть атестацію з української мови і літератури у формі ЗНО - 24 квітня.

Інші випускники з тимчасово неконтрольованих територій можуть реєструватися для проходження ЗНО до 20 квітня. У такому випадку вони проходитимуть атестацію у формі ЗНО з української мови і літератури – 9 червня, а ЗНО з усіх інших предметів – за розкладом основної сесії (з 3 по 26 червня). Якщо з поважних причин випускник (випускниця) не зміг (змогла) з’явитися 9 червня на тестування з української мови та літератури, він (вона) матиме можливість пройти атестацію у формі ЗНО з цього предмета 27 червня 2015 року.

Бали за атестацію в основній та старшій школі  виставляються у класному журналі у колонку з написом "ДПА" без зазначення дати після колонки з написом "Річна".

Результати атестації виставляються у додатки до свідоцтв про базову загальну середню освіту та до атестатів про повну загальну середню освіту у графі "державна підсумкова атестація" та враховуються при визначенні середнього балу атестата.

У школах (класах), у яких вивчення предметів здійснюється мовами національних меншин чи іноземними мовами, атестація може складатися мовою вивчення предмета.

Випускникам загальноосвітніх навчальних закладів, які отримали міжнародний сертифікат (диплом) мовного іспиту у поточному навчальному році (Deutches Sprachdiplom (DSD), Goethe-Zertifikat B1, Goethe-Zertifikat B2 - німецька мова; DELF/DALF - французька мова; IELTS, TOEFL, Cambridge English Language Assessment (FCI), Pearson Test of English (PTE) - англійська мова; D.E.L.E. - іспанська мова) рівня B-1 - для загальноосвітніх навчальних закладів, B-2 - для спеціалізованих шкіл з поглибленим вивченням іноземних мов, результати зазначених іспитів зараховуються як атестація. У додаток до атестата про повну загальну середню освіту виставляється атестаційна оцінка з цих предметів 12 балів.

Оформлення атестаційної роботи

Атестаційна робота оформлюється письмово на аркушах зі штампом школи, дотримуючись вимог оформлення письмових робіт, до прикладу:

У верхній лівій частині титульної сторінки подвійного аркуша ставиться штамп загальноосвітнього навчального закладу. На ньому зазначається дата, до прикладу: 01.06.2015 р. Підписування роботи починається на сьомому рядку титульної сторінки:

Робота
 з державної підсумкової атестації
 з української мови за курс початкової (основної, старшої) школи
 учня (учениці) 4(9,11) класу
 ( прізвище, ім’я, по батькові у формі родового відмінка)

На другій сторінці на перших двох рядках записують вид роботи та назву тексту, до прикладу:

Диктант
У пошуках слова

Оформлення відповідей на завдання атестаційної роботи здійснюється учнем (ученицею) на аркушах зі штампом навчального закладу або на спеціальному бланку відповідей, що розробляється навчальним закладом. У чистовому варіанті атестаційної письмової роботи виправлення (крім лексичних, орфографічних помилок) вважаються помилкою і не зараховуються як правильні відповіді.

Атестація в основній школі

Іноземні мови

9 клас

Атестація з іноземних мов проводиться у письмовій формі і складається з трьох частин (читання, використання мови та письмове повідомлення) за матеріалами, підготовленими вчителем.

При цьому необхідно дотримуватися основних вимог щодо підготовки завдань, насамперед - відповідності завдань рівням зазначених у державних стандартах та навчальних  програмах для загальноосвітніх навчальних закладів: рівень А2+; для спеціалізованих шкіл з поглибленим вивченням іноземних мов рівень В1.

Матеріали повинні забезпечити виявлення рівня сформованості в учнів умінь за двома видами мовленнєвої діяльності та виявляти рівень володіння учня (учениці) іноземною мовою.

Вчитель формує завдання з трьох вищезазначених складових відповідного рівня  відповідно до типу навчального закладу на окремому бланку. До складу матеріалів має входити: текст для читання з одним післятекстовим завданням; текст із пропущеними словами на використання мови та одного завдання для написання письмового повідомлення.

Кількість варіантів готується вчителем відповідно до кількості учнів у класі, які виявили бажання проходити атестацію з іноземних мов. Кожен (кожна) учень (учениця) отримує окремий варіант. Правильність виконання завдань  оцінює вчитель відповідно до критеріїв та схеми оцінювання завдань. На виконання усіх завдань відводиться одна астрономічна година.

Вимоги до складових частин атестації.

Перше завдання – читання тексту та виконання післятекстового завдання. Мета – виявити рівень сформованості умінь учнів читати і розуміти тексти самостійно, у визначений проміжок часу.

Типи текстів: статті із періодичних видань; листи (особисті, офіційні тощо); оголошення, реклама; розклади (розклад уроків, руху поїздів тощо); меню, кулінарні рецепти; програми (телевізійні, радіо тощо); особисті нотатки, повідомлення.

Форми завдань: завдання із вибором правильної відповіді; завдання на встановлення відповідності (добір логічних пар); запитання з короткими відповідями (2-3 слова); встановлення логічного порядку простого тексту; знаходження аргументів та висновків; встановлення зв’язків між інформаційними блоками; вибір назв абзаців тексту із запропонованих назв. Для кожного тестового завдання запропоновано декілька варіантів відповідей, з яких тільки одна правильна. Завдання вважається виконаним правильно, якщо в бланку відповідей указана тільки одна літера, якою позначена правильна відповідь.

Друге завдання – використання мови. Це завдання відкритої форми з короткою відповіддю. Мета – визначити рівень володіння лексичними, граматичними, семантичними та прагматичними знаннями, що дадуть можливість учням вільно спілкуватися іноземною мовою.

Забезпечення: тексти різні за обсягом та складністю, пов’язані із ситуаціями спілкування в контексті дійсності та життя у країнах, мова яких вивчається.

Форми завдань: завдання із вибором однієї правильної відповіді. Завдання полягає у тому, щоб учень (учениця) вибрав (-ла) одну правильну відповідь із чотирьох варіантів відповідей; текст із пропусками для заповнення. Учень (учениця) має заповнити пропуски в тексті, використовуючи подані слова або словосполучення. Таке завдання вважається виконаним правильно, якщо в бланку відповідей записана одна правильна відповідь.

Третє завдання – писемне мовлення. Мета – визначити рівень сформованості в учнів навичок та вмінь необхідних для вирішення на письмі комунікативних завдань, що пов’язані із повсякденним життям.

Запропоновані завдання: Письмове завдання супроводжуються спеціальними поясненнями, які визначають про що саме учні повинні написати. Від учнів вимагається створити тексти на основі конкретної ситуації і направляючих вказівок: письмових підказок (повідомлень, листів, оголошень, реклами тощо); візуальних підказок (картинок, фотографій, таблиць, схем тощо). Таке завдання вважається виконаним правильно, якщо учень надав запис завдання без граматичних та лексичних помилок.

Атестація в старшій школі

Іноземні мови

Атестація з іноземних мов проводиться у письмовій формі. Завдання складаються з трьох частин (читання, використання мови та письмове повідомлення) за  матеріалами, підготовленими вчителем.

Завдання мають відповідати державному стандарту та навчальним програмам: для загальноосвітніх начальних закладів - рівень В; для спеціалізованих шкіл з поглибленим вивченням іноземних мов - рівень В2.

Вчитель формує завдання з трьох вищезазначених складових відповідного рівня та типу навчального закладу на окремому бланку. Завдання містять: текст для читання мовчки з післятекстовим завданням, текст із пропусками на використання мови та одне завдання для написання письмового повідомлення.

Кількість варіантів готується вчителем відповідно до  кількості учнів у класі які виявили бажання проходити атестацію з іноземної мови.

Основні вимоги до складових державної підсумкової атестації.

Перше завдання - читання  тексту та виконання післятекстового завдання. Мета – виявити рівень  сформованості умінь учнів читати і розуміти тексти у визначений проміжок часу.

Типи текстів: статті з періодичних видань; листи (особисті, офіційні тощо); оголошення, реклама; розклади (розклад уроків, руху поїздів тощо); меню, кулінарні рецепти; програми (телевізійні, радіо тощо); особисті нотатки, повідомлення.

Форми завдань: завдання із вибором правильної відповіді; завдання на встановлення відповідності (добір логічних пар); запитання з короткими відповідями (2-3 слова); встановлення логічного порядку простого тексту; знаходження аргументів та висновків; встановлення зв’язків між інформаційними блоками;  вибір назв абзаців тексту із запропонованих назв.

Різниця між рівнями забезпечується двома основними підходами: шляхом підбору автентичних текстів (основні ознаки – відображення реалій справжнього життя, обізнаність учня (учениці) із життєвими ситуаціями, наявність контексту як елементу, що прояснює ситуацію) та стосуються відповідних сфер; підбору завдань за складністю з огляду на критерії (лінгвістична складність; тип тексту; структура дискурсу (усне чи писемне мовлення); матеріальне забезпечення, обсяг тексту, врахування інтересів того, хто вивчає мову (інтеракційна автентичність).

Тексти мають відображати реалії життя в Україні та у країнах, мова яких вивчається.

Учні повинні проявити вміння: виділяти загальну інформацію із документів, що використовуються в повсякденному спілкуванні (короткі повідомлення для друзів, оголошення, проспекти, меню і т.д.); виділяти загальну та детальну інформацію із документів, що використовуються в повсякденному житті (оголошення, проспекти, меню, розклад руху поїздів тощо); виділяти детальну інформацію про осіб, факти, події тощо; розрізняти фактографічну інформацію і враження; виділяти точну та детальну інформацію в текстах, що стосується повсякденного життя, написаних  розмовною мовою; розуміти точку зору автора на конкретні та абстрактні теми у статтях та доповідях; розуміти абстрактні та складні тексти, уривки з літературних творів та спеціальної літератури; розуміти структуру тексту, розпізнавати зв’язки між частинами тексту.

Друге завдання – використання мови. Це завдання відкритої форми з короткою відповіддю. Мета – визначити рівень володіння лексичними, граматичними, семантичними та прагматичними знаннями, що показують рівень спілкування іноземною мовою.

Форми завдань - тексти із пропусками для заповнення. Учень (учениця) заповнює пропуски у тексті, використовуючи подані слова або словосполучення.

Перевіряються вміння учнів ідентифікувати та обирати правильні формулювання для вживання в мові лексичних та граматичних конструкцій в процесі спілкування.

Третє завдання - писемне мовлення. Мета – визначити рівень сформованості в учнів навичок, необхідних для вирішення комунікативних завдань.

Завдання: створення текстів на основі конкретної ситуації і підказок: письмових підказок (повідомлень, листів, оголошень, реклами тощо); візуальних підказок (картинок, фотографій, таблиць, схем тощо).

Учень (учениця) повинен (повинна) вміти: передати привітання та використовувати звороти ввічливості, володіючи мінімумом лінгвістичної інформації; використовувати увесь спектр форм ввічливості (подяка, вибачення, поздоровлення із успіхами, побажання здоров’я, прощання, побажання видужання); заповнювати прості формуляри; описати свою особисту ситуацію або стан справ у сім’ї в короткому тексті з опорою на прості питання;  передати особисте повідомлення у вигляді записки довільної форми;  передати особисту інформацію в короткому листі відповідного зразка або в довільній формі, в електронному листі з тим, щоб подякувати, висловити жаль з якогось приводу, відмовитися від замовлення, вибачитися; переписати інформацію із телефонної книги, розкладу руху, із оголошення; передати прості ділові повідомлення (зустріч із точним визначенням часу та місця...); написати короткий текст про свій стан справ та ситуацію в сім’ї, подію, особистий план на майбутнє.

Кількість варіантів добирається вчителем відповідно до чисельності учнів у класі які виявили бажання проходити атестацію з іноземної мови. Кожен (кожна) учень (учениця) отримує окреме завдання. Час на виконання усіх завдань - 1 астрономічна година.
Examination Cards for 11th form


Examination Card #1
I. Reading
Read the text given below. Choose the most suitable heading from the list (A–F) for each part (1–5). There is one heading you do not need to use.

A A watery grave.
B Running out of time.
C Choking to death.
D Nature can heal.
E No trees – no life.
F We can do it!

We have spent thousands of years fighting for our survival. Yet now we have discovered that our planet is under threat and, to make matters worse, it’s all our fault.
(1) .....
The rainforests are dying, rare plant and animal species are disappearing, rivers and seas are being contaminated, crops are failing to grow, people are dying of hunger and the air is being polluted. It’s time we woke up to these problems and started repairing the damage.
(2) .....
One of the major problems is the destruction of the rainforests in South America. They are home to half the world’s species and to millions of people. Moreover, the rainforests clean the air by absorbing carbon dioxide and giving out oxygen. The trees are being cut down for paper or to make room for cattle farms. As a result, birds and animals lose their homes and die. This destruction is also bringing about changes in the climate, air pollution, flooding, drought and famine. If we continue to burn and cut down the rainforests as we are doing now, the earth will never be the same again.
(3) ....
Another big problem is water pollution. Do you like swimming in the sea or drinking a cool glass of water on a hot day? These simple pleasures may soon become a thing of the past. Factories are polluting our rivers and lakes with dangerous chemicals. Oil tankers are releasing thick, black oil into our oceans. Tons and tons of industrial and domestic waste are poured into our seas. Consequently, sea life is threatened with extinction.
(4) .....
Air pollution is another important issue. The cars and factories in and around our cities are giving off dangerous fumes. In the past few years, more and more people than ever before have developed allergies and breathing problems. If we don’t do something now, our cities will become impossible to live in.
(5) .....
Fortunately, it is not too late to solve these problems. We have the time, the money and even the technology to prepare the way for a better, cleaner and safer future. We can plant trees and adopt animals. We can create parks for endangered species. We can put pressure on those in power to take action. Together we can save our planet. All we need to do is open our eyes and act immediately.

1
2
3
4
5





IІ. Writing

For questions 1–6, read the text below and decide which answer (A, B, C or D) best fits each gap.

The most frustrating part of being a tour guide is guiding people who don’t understand what they have got themselves into. After so many years at this (1) ....., I have realized that people travel to different places without taking their interests into account. For instance, if you need to go to a museum at home, what makes you think you will (2) .....one in another country and not be (3) .....?
I lead wildlife tours and some people turn (4) ..... not to be interested in wildlife and constantly complain about walking in the woods! Well, what can you say?
It’s amazing how many people (5) ..... or don’t read the literature at all and (6) ..... for something completely different.

1
A work
B duty
C job
D career
2
A go
B try
C visit
D attend
3
A dull
B bored
C nervous
D curious
4
A out
B into
C down
D on
5
A misuse
B complicate
C misunderstand
D mistake
6
A wait
B expect
C wish
D hope

1
2
3
4
5
6








ІІІ. Writing

Write an email (50–60 words) to your English-speaking friend saying that you would like to go on holiday with him / her and say which town in Ukraine you recommend to visit and why.
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________



Examination Card #2
I. Reading
Read the text given below. For questions (1–4), choose the answer (A, B, C or D) which you think fits best according to the text.

One of my favourite Thanksgiving dinners when I was growing up wasn’t even turkey; it was pizza. We were supposed to go to my aunt’s house for dinner, but my sister and I woke with colds, so we couldn’t go. This was before grocery stores were open 24 hours, so my mother had to feed us the only food we had in the house: a frozen pizza. She was upset, but for my sister and me, there was something gloriously naughty about not having turkey for Thanksgiving. Between coughing and sneezing, we enjoyed our rebellious pizza and couldn’t wait to tell our friends about it.
At another Thanksgiving, I walked into the kitchen to help my mother serve the turkey and we both saw the possible disaster at the same time: the cat on the kitchen counter next to the turkey. I will never forget the sight of my mother’s horrified face as we listened to the guests in the next room blissfully unaware of the turkeyless possibilities. There was a long pause as she weighed her options. My mother swore me to secrecy and we served the turkey. She never told anyone else why she threw half of it away. She told me that was just a precaution, because as she slowly explained, she didn’t really think the cat had actually touched the turkey but she didn’t want anyone to eat something that had cat breath on it. (Uh oh, you won’t tell my relatives will you?)
Another favourite Thanksgiving of mine was the first one that my husband cooked when we were newlyweds. My husband had proudly decided that he would cook the turkey. He was excited about doing it until he realized that in order for us to eat at lunch time he would have to get up at 5:30 AM to put the turkey in.
Men’s need to carve turkeys always amuses me. Did you ever notice that men can lounge all day in front of the television doing nothing to help with dinner, but they spring to action when the turkey is set on the table. Suddenly the women who have been cutting, chopping and peeling for hours (sometimes days) can’t be trusted to hold sharp objects. Only men can carve the sacred bird.
Every year on Thanksgiving, I consider cooking something different: maybe ham or roastbeef, but I can’t quite bring myself to change the tradition. But I always make sure to have a frozen pizza just in case.

1. What was so special for the author about having a pizza at Thanksgiving?
A It was her favourite dish.
B It was against the norm.
C The pizza was frozen.
D It was a traditional dish in their family.

2. When they found the cat beside the turkey, the author’s mother believed that .....
A the cat had eaten some of the turkey.
B the cat had not eaten any of the turkey.
C the guests had seen the cat sitting there.
D She wouldn’t serve this turkey to the guests.

3. In their first year of marriage, the author’s husband got up early .....
A to cook dinner.  C to go shopping.
B to prepare the turkey.  D to go jogging.

4. What does the author serve at Thanksgiving nowadays?
A pizza.
B turkey.
C something different every year.
D roast turkey with vegetables.

II. Writing

Complete the conditional sentences. Decide whether to use Conditional I, II or III.

1. If I had time, I .......... (go) shopping with you.
2. If you .......... (speak) English, you will get along with them perfectly.
3. If you .......... (get on) well with them, you will soon become a part of their team.
4. If they had gone for a walk, they .......... (switch) the lights off.
5. If she .......... (come) to see us, we will go to the zoo.
6. I would have told you, if I .......... (meet) him.
7. If I .......... (be) you, I would help them to clean the classroom.
8. I .......... (finish) this work earlier, if you had helped me.

ІІІ. Writing

Your English-speaking friend is interested in your hobby. Write him an email of 50–60 words telling about your hobby. Include the following:
• What are the most popular free time activities among Ukrainian teenagers?
• What is your hobby and why do you like it?
• What advice would you give to your friend who wanted to take it up?
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________



Examination Card #3
I. Reading
Read the text. Complete the sentences (1–6) with their missing parts (A–G). There is one extra part of the sentence.

A and carried him to a car
B I saw a car knock into the boy
C would not like to be involved
D Sometimes a policeman is there to help things out
E the driver managed to stop the car
F to get to their cars and buses
G who looked dazed and bewildered

The road in front of my school is a narrow one. It is also very busy. Every afternoon when school is dismissed the road becomes almost impassable as children, bicycles, cars and buses jostle and struggle to use it. (1) ....., but generally chaos reigns and we have to be careful not to get involved in an accident.
A few accidents had already occurred. I was a witness to one.
It happened just after school. As usual the road was an utter mad house. Children were running across the road (2) ..... . Cars and buses honked angrily at them.
Just then I saw a young boy make a dash across the road. There was a loud blare of horn, a squeal of brakes and (3) ..... . He fell as though his feet were swept from under him.
Fortunately, the car was not moving very fast and (4) ..... before a wheel could run over the fallen boy.
All traffic stopped. I ran over to the boy. He was shocked but seemed not to be injured badly. A man came and examined the boy. Then he lifted the boy (5) ..... . They sped off,
presumably to the hospital.
Many people surrounded the driver (6) ..... . A policeman came to calm things down.
As there was nothing I could do, I turned and walked down the road carefully. It was terrible to witness an accident.

1
2
3
4
5
6







ІI. Writing

For questions 1–8, read the text below and decide which answer (A, B, C or D) best fits each gap.
Like tens of thousands of other people, I use public transport every day either to get to and from work or to go from one place to another. So I can (1) ...... myself as a frequent user of the transport system, and to be (2) ...... sometimes I’d (3) ...... I wasn’t.
I have to admit that there are times when it can be a very tiring and frustrating experience, (4) ...... because of the way the other passengers behave. Some push and shove to squeeze in while others try to make their way to the doors in order to get off. And there I am, in a confined (5) ...... with lots of frantic people around me, having difficulty breathing.
Isn’t it (6) ...... the law to fill up buses with so many people? I believe that there should be (7) ...... laws as to how many passengers should be allowed on a bus. This may sound a little unrealistic, but I have been on buses in potentially dangerous situations, where people have fallen on each other because they didn’t have anything to hold (8) ...... .

1
A explain
B describe
C express
D illustrate
2
A simple
B real
C direct
D honest
3
A rather
B wish
C better
D like
4
A completely
B exactly
C mainly
D wholly
5
A room
B point
C location
D space
6
A against
B outside
C opposite
D off
7
A harder
B stronger
C bigger
D stricter
8
A from
B on
C onto
D up

1
2
3
4
5
6
7
8










ІІІ. Writing

You are writing a short article (50–60 words) to a school newspaper about a famous British writer. Include the following information:
• inform about his / her role in the world literature;
• write which literary works enjoyed the greatest popularity.
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________



Examination Card #4
I. Reading
Read the text and write if the statements (1–6) are true (T) or false (F).

NATIONAL TOM SAWYER DAYS
What do Tom Sawyer and jumping frogs have in common? Stories about both of them were created by one man: Mark Twain. Born Samuel Clemens (Mark Twain was his pen name), Twain was four when his family moved to Hannibal, Missouri, located on the west bank of the Mississippi. Twain grew up there and was fascinated with life along the river – the steamboats, the giant lumber rafts, and the people who worked on them. “The Celebrated Jumping Frog of Calaveras County” is one of Twain’s best-loved short stories, and The Adventures of Tom Sawyer is one of his most famous novels. Both these works are celebrated by events held during National Tom Sawyer Days every 4th of July. The boy in the photo entered his frog in the jumping contest. There’s also a fencepainting contest to see who can paint the fastest. The idea for this contest comes from a scene in Tom Sawyer, in which Tom has been told to paint the fence in front of the house he lives in. It’s a beautiful day, and he would rather be doing anything else. As his friends walk by, he convinces them it’s fun to paint, and they join in the “fun.” By the end of the day, the fence has three coats of paint!
Although the story of Tom Sawyer is fiction, it’s based on fact. If you go to Hannibal, you’ll see the white fence, which still stands at Twain’s boyhood home.

1. Mark Twain’s family moved to Hannibal, Missouri, located on the east bank of the Mississippi.
2. The story of Tom Sawyer is fiction, based totally on Mark Twain’s imagination.
3. Twain wrote “The Celebrated Jumping Frog of Calaveras County,” and it was one of his best-loved short stories.
4. Mark Twain enjoyed watching the steamboats, but not the giant lumber rafts.
5. The idea of a fence-painting contest comes from a scene in a book about Tom Sawyer.
6. If we visit Hannibal, Missouri, we might see white fences everywhere.

1
2
3
4
5
6








II. Writing

Choose the correct answer.
When Jake (1) ............. the door, he knew someone (2) ............. in the house. Things were different. Earlier that morning, he (3) ............. a man standing outside, and now he wondered if this man (4) ............. for him to leave the house. Jake went into the kitchen. The window was open. He was sure he (5) ............. it earlier. Next, he went into the garden. Jake knew something very strange (6) ............. on. He went back into the house. He had just got to the top of the stairs (7) ............. he heard a noise coming from the bedroom. Slowly, he opened the door and there, lying in the middle of the bed, was his sister! She (8) .............! Jake was very relieved.

1
A has opened
B opens
C opened
2
A had been
B is
C has been
3
A was seeing
B had seen
C has seen
4
A is
B waited
C had been waiting
5
A had closed
B was closing
C had been closing
6
A was going
B went
C have been going
7
A after
B when
C while
8
A was sleeping
B slept
C had slept

1
2
3
4
5
6
7
8










ІІІ. Writing

Last summer you travelled around England. Write a letter of 50–60 words to your friend describing your trip. Include the following:
• What did you do before going on a trip?
• What kind of travel did you do?
• What were the positive and negative aspects of your trip?
• What advice about planning a trip would you give to someone?
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________



Examination Card #5
I. Reading
Read the text and choose the best answer (A, B, C, D) for the sentences (1–4).

I mean what I say: science in education, not education in science. Education in science means the systematic teaching of science so as to train for careers in science. Scientific men are exceedingly useful members of a community, as are engineers, bakers, blacksmiths, artists, and bankers. But we can’t all be bakers, and we can’t all be painters of watercolors. “It takes all sorts to make a world.” A community entirely composed of scientific men would fail to feed itself, clothe itself, house itself, and keep itself supplied with amusing light literature. Education in science produces specialists, and specialists, though useful and valuable persons in their fields, are no more the staple of a civilized community than lawyers or ballet dancers.
What the world at large really needs is due recognition of the true value of science in education.
We don’t all want to be made into first class anatomists or surgeons. But we do all want a competent general knowledge of anatomy at large, and especially of human anatomy; of physiology at large, and especially of human physiology. We don’t all want to be analytical chemists, but we do all want to know enough about oxygen and carbon to understand the most common phenomena of combustion, chemical combination, and animal or vegetable life. We don’t all want to be zoologists and botanists, but we do all want to know enough about plants and animals to walk through life intelligently, and to understand the meaning of the things that surround us. We want a general acquaintance with the results rather than with the methods of science.
The mass of scientific opinion has always gone the other way; but then scientific opinion means only the opinion of men of science. Scientists appreciate the education needed to make men specialists more than the education needed to fit them for the general purposes and emergencies of life. We don’t want authorities on the nuances of interstellar gasses, but well informed citizens. What common sense really demands, then, is education in all the sciences: a knowledge of what is known rather than knowledge of each successive step by which men came to know it.

1. Based on information in the passage, it can be inferred that the author considers it important that everyone understand the
A components of an atom.
B properties of chemical equations.
C meaning of the things that surround us.
D human digestive system.

2. The author apparently believes that scientists
A are as useful to society as lawyers or bakers.
B lack fundamental writing social skills.
C are smarter than painters or blacksmiths.
D are better educated than engineers or bankers.



3. The primary purpose of the passage is to
A create more diversified and productive communities.
B promote science education that is useful for all citizens.
C encourage interest in and appreciation for non-science-related careers.
D describe why scientists are valuable to communities.

4. Which of the following questions is answered in the passage?
A Why is job diversification in communities important?
B Why are scientists useful members of their communities?
C How popular are careers in the science fields?
D When should specialized science training for a career begin?

1
2
3
4





II. Writing

Choose the correct answer.

1. ‘Can I go to the park?’ ‘You can’t go ............. you have done your homework.’
A while                                       B until                        C after
2. ‘I depend ............. public transport to get to work.’ ‘You ought to save up and buy a car.’
A on                                  B to                            C in
3. ‘Did you enjoy your stay in the hotel?’ ‘Yes. They were ............. friendly people that we felt very welcome.’
A such a                                      B so                           C such
4. ............. you are tired, I’ll wash the dishes.’ Thank you.’
A Because of                     B Since                                C Due to
5. Paul is ill at the moment.’ Yes. He’s suffering ............. a very bad cold.’
A of                                   B for                                    C from
6. I got lost on the way to the theatre.’ ‘If you had taken the map, you ............. lost.’
A wouldn’t have got                   B won’t get                         C wouldn’t get

1
2
3
4
5
6







ІІІ. Writing

Your English- speaking friend has asked you about the typical Ukrainian dishes, the type of food you like and your favourite recipe. Write a message of 50–60 words about it.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Examination Card #6
I. Reading
Read the text and choose the best answer (A, B, C, D) for the sentences (1–4).

Vincent van Gogh was born on 30th March 1853 in a little village in the south of the Netherlands. He was the eldest child of a clergyman and had three sisters and two brothers. Coming from a respectable middle-class family, Vincent learned to love books and drawing. However, he was not a brilliant student at school. Rather, his talent was displayed in art. His parents realized his gift in this area and admired the careful accuracy of his drawings. This was important to young Vincent.
Vincent’s interest in paintings was partly influenced by his uncles, three of whom were art dealers. At 16, he started work at Goupil and Company, an important firm of art dealers. Impressed with his work, his company sent him to work in their London gallery. It was in England that he became distressed by the sight of poverty all around him and the enormous gap between the rich and the poor. He decided that he wanted to help the poor and started reading the Bible to become a priest. His work suffered and he was transferred to the main gallery in Paris. Later, he was dismissed for absence without leave. He had also failed to qualify as a priest.
It was not until 1880, at the age of 27, when Vincent decided to become a professional artist. He spent the next five years developing his artistic talent. He had little money and lived in cheap rooms all over the Netherlands. The death of his father in 1885, shattered him. However, he became more determined than ever to be a successful artist.
Throughout his life, Vincent was poor; often hungry and ill. It was his determination to succeed that kept him going until he collapsed in 1890 at the age of 37. His paintings are colourful, bold and passionate, often constructed with painstaking care. Today, he is perhaps the most famous painter in the world. In 1987, his painting of ‘Sunflowers’ was sold in London at an extremely high price. He also left behind over 40 self portraits capturing himself in different moods: cheerful, grim, determined or miserable.

1. Vincent van Gogh was the eldest of ..... children in the family.
A three  B five  C six  D eight

2. His parents ..... .
A disapproved of his drawings
B were angry with his failure in school
C wanted him to become a priest
D encouraged him in his drawings

3. Goupil and Co. sent Vincent to their London gallery because ..... .
A he was good at his work
B there were not enough workers in London
C his uncle owned the company
D he was a professional artist

4. Vincent was dismissed from his job in Paris because ..... .
A he went on a holiday
B his work was not up to standard
C he wanted to be a priest
D he went on leave without permission
5. Which one of the following statement is TRUE ?
A Vincent van Gogh died a rich man.
B Vincent van Gogh became famous after his death.
C Vincent van Gogh was a famous scholar.
D Vincent van Gogh sold 40 portraits of himself.

1
2
3
4
5






II. Writing

Put the verbs in brackets into the correct active or passive tense form.

1. This tree is very old. It ................................. (plant) in the 19th century.
2. This piece of music ................................. (not/record) yet. I’ve just composed it.
3. The thieves ............................. (steal) the jewellery from the safe yesterday.
4. We began to work early, but we ..................... (not/finish) until late.
5. Jenny ................................ (complain) to the manager about the faulty items at the moment.
6. This photograph .............................. (take) by my grandfather when I was five.
7. Don’t touch the saucepan. You might ....................... (burn) yourself.
8. We ....................................... (delay) because it was a lot of traffic this morning.
9. Jessica .............................. (run) two kilometres every day before work.
10. Don’t stay up late tonight, or else you ................................... (be) tired tomorrow.

ІІІ. Writing

Подпись: I want to study at university in England. But my parents disagree with my desire because it’s far away from my home town and it’s very expensive to study there. What should I do?This is a part of a letter you’ve received from your friend. Write a letter of advice (50–60 words) to Jane.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________