Про проведення державної підсумкової атестації учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти у 2014/2015 навчальному році
Наказ МОН № 192 від 20.02.15 року
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
№ 192 від 20 лютого 2015 року
атестації учнів (вихованців) у системі
загальної середньої освіти у 2014/2015
навчальному році
Відповідно до Положення про державну підсумкову атестацію учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки від 30 грудня 2014 року № 1547 зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14 лютого 2015 року за № 157/26602 наказую:
Провести державну підсумкову атестацію у загальноосвітніх навчальних закладах:
І ступеня - з 12 по 21 травня з трьох предметів: української мови, читання та математики;
ІІ ступеня - з 1 по 8 червня з трьох предметів: української мови, математики та предмета за вибором навчального закладу;
ІІІ ступеня - з трьох предметів у два етапи: 24 квітня у пунктах тестування - з української мови у формі ЗНО; з 22 по 28 травня - у навчальних закладах з двох предметів - математики або історії України та предмета за вибором учнів.
2. Затвердити орієнтовні вимоги до змісту атестаційних завдань, що додаються.
3. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
Заступник Міністра Павло Полянський
Додаток
до наказу Міністерства освіти і науки України
від 20. 02. 2015 № 192
Орієнтовні вимоги до змісту атестаційних завдань
Загальні положення
Державна підсумкова атестація (далі – атестація) учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти проводиться відповідно до Положення про державну підсумкову атестацію учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 30 грудня 2014 року № 1547, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 14 лютого 2015 року за № 157/26602.
Атестація проводиться у письмовій формі з навчальних предметів інваріантної складової типових навчальних планів для загальноосвітніх навчальних закладів.
Завдання для проведення атестації укладають вчителі відповідного фаху, погоджує педагогічна рада та затверджує керівник навчального закладу. Завдання для проведення атестації з української мови у формі ЗНО укладаються Українським центром оцінювання якості освіти. Завдання мають відповідати державним вимогам до рівня загальноосвітньої підготовки учнів, визначеним навчальними програмами, затвердженими Міністерством освіти і науки.
Український центр оцінювання якості освіти надсилає навчальним закладам результати ЗНО з української мови, які зараховуються як результати атестації, про що видається відповідний наказ керівника навчального закладу.
При складанні розкладу проведення атестації необхідно передбачити два-три дні для підготовки до проходження атестації з кожного предмета.
Частина учнів 11-го класу може обрати історію, а інша - математику. Щодо предметів за вибором в 11-му класі, то кожен (-на) учень (учениця) може обрати будь-який предмет, винесений на атестацію. У загальноосвітніх навчальних закладах (класах, групах) з поглибленим вивченням предметів, спеціалізованих навчальних закладах, ліцеях, гімназіях, колегіумах таким предметом за вибором може бути той, що вивчався поглиблено.
Випускники з населених пунктів Донецької та Луганської областей, що тимчасово неконтрольовані державною владою, а також з Автономної Республіки Крим і м. Севастополь, які встигли зареєструватися на ЗНО до 20 лютого, проходитимуть атестацію з української мови і літератури у формі ЗНО - 24 квітня.
Інші випускники з тимчасово неконтрольованих територій можуть реєструватися для проходження ЗНО до 20 квітня. У такому випадку вони проходитимуть атестацію у формі ЗНО з української мови і літератури – 9 червня, а ЗНО з усіх інших предметів – за розкладом основної сесії (з 3 по 26 червня). Якщо з поважних причин випускник (випускниця) не зміг (змогла) з’явитися 9 червня на тестування з української мови та літератури, він (вона) матиме можливість пройти атестацію у формі ЗНО з цього предмета 27 червня 2015 року.
Бали за атестацію в основній та старшій школі виставляються у класному журналі у колонку з написом "ДПА" без зазначення дати після колонки з написом "Річна".
Результати атестації виставляються у додатки до свідоцтв про базову загальну середню освіту та до атестатів про повну загальну середню освіту у графі "державна підсумкова атестація" та враховуються при визначенні середнього балу атестата.
У школах (класах), у яких вивчення предметів здійснюється мовами національних меншин чи іноземними мовами, атестація може складатися мовою вивчення предмета.
Випускникам загальноосвітніх навчальних закладів, які отримали міжнародний сертифікат (диплом) мовного іспиту у поточному навчальному році (Deutches Sprachdiplom (DSD), Goethe-Zertifikat B1, Goethe-Zertifikat B2 - німецька мова; DELF/DALF - французька мова; IELTS, TOEFL, Cambridge English Language Assessment (FCI), Pearson Test of English (PTE) - англійська мова; D.E.L.E. - іспанська мова) рівня B-1 - для загальноосвітніх навчальних закладів, B-2 - для спеціалізованих шкіл з поглибленим вивченням іноземних мов, результати зазначених іспитів зараховуються як атестація. У додаток до атестата про повну загальну середню освіту виставляється атестаційна оцінка з цих предметів 12 балів.
Оформлення атестаційної роботи
Атестаційна робота оформлюється письмово на аркушах зі штампом школи, дотримуючись вимог оформлення письмових робіт, до прикладу:
У верхній лівій частині титульної сторінки подвійного аркуша ставиться штамп загальноосвітнього навчального закладу. На ньому зазначається дата, до прикладу: 01.06.2015 р. Підписування роботи починається на сьомому рядку титульної сторінки:
Робота
з державної підсумкової атестації
з української мови за курс початкової (основної, старшої) школи
учня (учениці) 4(9,11) класу
( прізвище, ім’я, по батькові у формі родового відмінка)
На другій сторінці на перших двох рядках записують вид роботи та назву тексту, до прикладу:
Диктант
У пошуках слова
Оформлення відповідей на завдання атестаційної роботи здійснюється учнем (ученицею) на аркушах зі штампом навчального закладу або на спеціальному бланку відповідей, що розробляється навчальним закладом. У чистовому варіанті атестаційної письмової роботи виправлення (крім лексичних, орфографічних помилок) вважаються помилкою і не зараховуються як правильні відповіді.
Атестація в основній школі
Іноземні мови
9 клас
Атестація з іноземних мов проводиться у письмовій формі і складається з трьох частин (читання, використання мови та письмове повідомлення) за матеріалами, підготовленими вчителем.
При цьому необхідно дотримуватися основних вимог щодо підготовки завдань, насамперед - відповідності завдань рівням зазначених у державних стандартах та навчальних програмах для загальноосвітніх навчальних закладів: рівень А2+; для спеціалізованих шкіл з поглибленим вивченням іноземних мов рівень В1.
Матеріали повинні забезпечити виявлення рівня сформованості в учнів умінь за двома видами мовленнєвої діяльності та виявляти рівень володіння учня (учениці) іноземною мовою.
Вчитель формує завдання з трьох вищезазначених складових відповідного рівня відповідно до типу навчального закладу на окремому бланку. До складу матеріалів має входити: текст для читання з одним післятекстовим завданням; текст із пропущеними словами на використання мови та одного завдання для написання письмового повідомлення.
Кількість варіантів готується вчителем відповідно до кількості учнів у класі, які виявили бажання проходити атестацію з іноземних мов. Кожен (кожна) учень (учениця) отримує окремий варіант. Правильність виконання завдань оцінює вчитель відповідно до критеріїв та схеми оцінювання завдань. На виконання усіх завдань відводиться одна астрономічна година.
Вимоги до складових частин атестації.
Перше завдання – читання тексту та виконання післятекстового завдання. Мета – виявити рівень сформованості умінь учнів читати і розуміти тексти самостійно, у визначений проміжок часу.
Типи текстів: статті із періодичних видань; листи (особисті, офіційні тощо); оголошення, реклама; розклади (розклад уроків, руху поїздів тощо); меню, кулінарні рецепти; програми (телевізійні, радіо тощо); особисті нотатки, повідомлення.
Форми завдань: завдання із вибором правильної відповіді; завдання на встановлення відповідності (добір логічних пар); запитання з короткими відповідями (2-3 слова); встановлення логічного порядку простого тексту; знаходження аргументів та висновків; встановлення зв’язків між інформаційними блоками; вибір назв абзаців тексту із запропонованих назв. Для кожного тестового завдання запропоновано декілька варіантів відповідей, з яких тільки одна правильна. Завдання вважається виконаним правильно, якщо в бланку відповідей указана тільки одна літера, якою позначена правильна відповідь.
Друге завдання – використання мови. Це завдання відкритої форми з короткою відповіддю. Мета – визначити рівень володіння лексичними, граматичними, семантичними та прагматичними знаннями, що дадуть можливість учням вільно спілкуватися іноземною мовою.
Забезпечення: тексти різні за обсягом та складністю, пов’язані із ситуаціями спілкування в контексті дійсності та життя у країнах, мова яких вивчається.
Форми завдань: завдання із вибором однієї правильної відповіді. Завдання полягає у тому, щоб учень (учениця) вибрав (-ла) одну правильну відповідь із чотирьох варіантів відповідей; текст із пропусками для заповнення. Учень (учениця) має заповнити пропуски в тексті, використовуючи подані слова або словосполучення. Таке завдання вважається виконаним правильно, якщо в бланку відповідей записана одна правильна відповідь.
Третє завдання – писемне мовлення. Мета – визначити рівень сформованості в учнів навичок та вмінь необхідних для вирішення на письмі комунікативних завдань, що пов’язані із повсякденним життям.
Запропоновані завдання: Письмове завдання супроводжуються спеціальними поясненнями, які визначають про що саме учні повинні написати. Від учнів вимагається створити тексти на основі конкретної ситуації і направляючих вказівок: письмових підказок (повідомлень, листів, оголошень, реклами тощо); візуальних підказок (картинок, фотографій, таблиць, схем тощо). Таке завдання вважається виконаним правильно, якщо учень надав запис завдання без граматичних та лексичних помилок.
Атестація в старшій школі
Іноземні мови
Атестація з іноземних мов проводиться у письмовій формі. Завдання складаються з трьох частин (читання, використання мови та письмове повідомлення) за матеріалами, підготовленими вчителем.
Завдання мають відповідати державному стандарту та навчальним програмам: для загальноосвітніх начальних закладів - рівень В; для спеціалізованих шкіл з поглибленим вивченням іноземних мов - рівень В2.
Вчитель формує завдання з трьох вищезазначених складових відповідного рівня та типу навчального закладу на окремому бланку. Завдання містять: текст для читання мовчки з післятекстовим завданням, текст із пропусками на використання мови та одне завдання для написання письмового повідомлення.
Кількість варіантів готується вчителем відповідно до кількості учнів у класі які виявили бажання проходити атестацію з іноземної мови.
Основні вимоги до складових державної підсумкової атестації.
Перше завдання - читання тексту та виконання післятекстового завдання. Мета – виявити рівень сформованості умінь учнів читати і розуміти тексти у визначений проміжок часу.
Типи текстів: статті з періодичних видань; листи (особисті, офіційні тощо); оголошення, реклама; розклади (розклад уроків, руху поїздів тощо); меню, кулінарні рецепти; програми (телевізійні, радіо тощо); особисті нотатки, повідомлення.
Форми завдань: завдання із вибором правильної відповіді; завдання на встановлення відповідності (добір логічних пар); запитання з короткими відповідями (2-3 слова); встановлення логічного порядку простого тексту; знаходження аргументів та висновків; встановлення зв’язків між інформаційними блоками; вибір назв абзаців тексту із запропонованих назв.
Різниця між рівнями забезпечується двома основними підходами: шляхом підбору автентичних текстів (основні ознаки – відображення реалій справжнього життя, обізнаність учня (учениці) із життєвими ситуаціями, наявність контексту як елементу, що прояснює ситуацію) та стосуються відповідних сфер; підбору завдань за складністю з огляду на критерії (лінгвістична складність; тип тексту; структура дискурсу (усне чи писемне мовлення); матеріальне забезпечення, обсяг тексту, врахування інтересів того, хто вивчає мову (інтеракційна автентичність).
Тексти мають відображати реалії життя в Україні та у країнах, мова яких вивчається.
Учні повинні проявити вміння: виділяти загальну інформацію із документів, що використовуються в повсякденному спілкуванні (короткі повідомлення для друзів, оголошення, проспекти, меню і т.д.); виділяти загальну та детальну інформацію із документів, що використовуються в повсякденному житті (оголошення, проспекти, меню, розклад руху поїздів тощо); виділяти детальну інформацію про осіб, факти, події тощо; розрізняти фактографічну інформацію і враження; виділяти точну та детальну інформацію в текстах, що стосується повсякденного життя, написаних розмовною мовою; розуміти точку зору автора на конкретні та абстрактні теми у статтях та доповідях; розуміти абстрактні та складні тексти, уривки з літературних творів та спеціальної літератури; розуміти структуру тексту, розпізнавати зв’язки між частинами тексту.
Друге завдання – використання мови. Це завдання відкритої форми з короткою відповіддю. Мета – визначити рівень володіння лексичними, граматичними, семантичними та прагматичними знаннями, що показують рівень спілкування іноземною мовою.
Форми завдань - тексти із пропусками для заповнення. Учень (учениця) заповнює пропуски у тексті, використовуючи подані слова або словосполучення.
Перевіряються вміння учнів ідентифікувати та обирати правильні формулювання для вживання в мові лексичних та граматичних конструкцій в процесі спілкування.
Третє завдання - писемне мовлення. Мета – визначити рівень сформованості в учнів навичок, необхідних для вирішення комунікативних завдань.
Завдання: створення текстів на основі конкретної ситуації і підказок: письмових підказок (повідомлень, листів, оголошень, реклами тощо); візуальних підказок (картинок, фотографій, таблиць, схем тощо).
Учень (учениця) повинен (повинна) вміти: передати привітання та використовувати звороти ввічливості, володіючи мінімумом лінгвістичної інформації; використовувати увесь спектр форм ввічливості (подяка, вибачення, поздоровлення із успіхами, побажання здоров’я, прощання, побажання видужання); заповнювати прості формуляри; описати свою особисту ситуацію або стан справ у сім’ї в короткому тексті з опорою на прості питання; передати особисте повідомлення у вигляді записки довільної форми; передати особисту інформацію в короткому листі відповідного зразка або в довільній формі, в електронному листі з тим, щоб подякувати, висловити жаль з якогось приводу, відмовитися від замовлення, вибачитися; переписати інформацію із телефонної книги, розкладу руху, із оголошення; передати прості ділові повідомлення (зустріч із точним визначенням часу та місця...); написати короткий текст про свій стан справ та ситуацію в сім’ї, подію, особистий план на майбутнє.
Кількість варіантів добирається вчителем відповідно до чисельності учнів у класі які виявили бажання проходити атестацію з іноземної мови. Кожен (кожна) учень (учениця) отримує окреме завдання. Час на виконання усіх завдань - 1 астрономічна година.
This is
a part of a letter you’ve received from your friend. Write a letter of advice
(50–60 words) to Jane.
Examination Cards for 11th form
Examination Card #1
I. Reading
Read the text
given below. Choose the most suitable heading from the list (A–F) for each part
(1–5). There is one heading you do not need to use.
A A watery grave.
B Running out of time.
C Choking to death.
D Nature can heal.
E No trees – no life.
F We can do it!
We have spent
thousands of years fighting for our survival. Yet now we have discovered that
our planet is under threat and, to make matters worse, it’s all our fault.
(1) .....
The rainforests
are dying, rare plant and animal species are disappearing, rivers and seas are
being contaminated, crops are failing to grow, people are dying of hunger and
the air is being polluted. It’s time we woke up to these problems and started
repairing the damage.
(2) .....
One of the
major problems is the destruction of the rainforests in South America. They are
home to half the world’s species and to millions of people. Moreover, the
rainforests clean the air by absorbing carbon dioxide and giving out oxygen.
The trees are being cut down for paper or to make room for cattle farms. As a
result, birds and animals lose their homes and die. This destruction is also
bringing about changes in the climate, air pollution, flooding, drought and
famine. If we continue to burn and cut down the rainforests as we are doing
now, the earth will never be the same again.
(3) ....
Another big
problem is water pollution. Do you like swimming in the sea or drinking a cool
glass of water on a hot day? These simple pleasures may soon become a thing of
the past. Factories are polluting our rivers and lakes with dangerous
chemicals. Oil tankers are releasing thick, black oil into our oceans. Tons and
tons of industrial and domestic waste are poured into our seas. Consequently,
sea life is threatened with extinction.
(4) .....
Air pollution
is another important issue. The cars and factories in and around our cities are
giving off dangerous fumes. In the past few years, more and more people than
ever before have developed allergies and breathing problems. If we don’t do
something now, our cities will become impossible to live in.
(5) .....
Fortunately, it
is not too late to solve these problems. We have the time, the money and even
the technology to prepare the way for a better, cleaner and safer future. We
can plant trees and adopt animals. We can create parks for endangered species.
We can put pressure on those in power to take action. Together we can save our
planet. All we need to do is open our eyes and act immediately.
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
IІ.
Writing
For
questions 1–6, read the text below and decide which answer (A, B, C or D) best
fits each gap.
The
most frustrating part of being a tour guide is guiding people who don’t
understand what they have got themselves into. After so many years at this (1)
....., I have realized that people travel to different places without
taking their interests into account. For instance, if you need to go to a
museum at home, what makes you think you will (2) .....one in another
country and not be (3) .....?
I
lead wildlife tours and some people turn (4) ..... not to be interested
in wildlife and constantly complain about walking in the woods! Well, what can
you say?
It’s
amazing how many people (5) ..... or don’t read the literature at all
and (6) ..... for something completely different.
1
|
A work
|
B duty
|
C job
|
D career
|
2
|
A go
|
B try
|
C visit
|
D attend
|
3
|
A dull
|
B bored
|
C nervous
|
D curious
|
4
|
A out
|
B into
|
C down
|
D on
|
5
|
A misuse
|
B complicate
|
C misunderstand
|
D mistake
|
6
|
A wait
|
B expect
|
C wish
|
D hope
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
ІІІ.
Writing
Write an email
(50–60 words) to your English-speaking friend saying that you would like to go
on holiday with him / her and say which town in Ukraine you recommend to visit
and why.
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Examination Card #2
I. Reading
Read the text
given below. For questions (1–4), choose the answer (A, B, C or D) which you
think fits best according to the text.
One of my
favourite Thanksgiving dinners when I was growing up wasn’t even turkey; it was
pizza. We were supposed to go to my aunt’s house for dinner, but my sister and
I woke with colds, so we couldn’t go. This was before grocery stores were open
24 hours, so my mother had to feed us the only food we had in the house: a
frozen pizza. She was upset, but for my sister and me, there was something
gloriously naughty about not having turkey for Thanksgiving. Between coughing
and sneezing, we enjoyed our rebellious pizza and couldn’t wait to tell our
friends about it.
At another Thanksgiving,
I walked into the kitchen to help my mother serve the turkey and we both saw
the possible disaster at the same time: the cat on the kitchen counter next to
the turkey. I will never forget the sight of my mother’s horrified face as we
listened to the guests in the next room blissfully unaware of the turkeyless
possibilities. There was a long pause as she weighed her options. My mother
swore me to secrecy and we served the turkey. She never told anyone else why
she threw half of it away. She told me that was just a precaution, because as
she slowly explained, she didn’t really think the cat had actually touched the
turkey but she didn’t want anyone to eat something that had cat breath on it.
(Uh oh, you won’t tell my relatives will you?)
Another favourite
Thanksgiving of mine was the first one that my husband cooked when we were
newlyweds. My husband had proudly decided that he would cook the turkey. He was
excited about doing it until he realized that in order for us to eat at lunch
time he would have to get up at 5:30 AM to put the turkey in.
Men’s need to
carve turkeys always amuses me. Did you ever notice that men can lounge all day
in front of the television doing nothing to help with dinner, but they spring
to action when the turkey is set on the table. Suddenly the women who have been
cutting, chopping and peeling for hours (sometimes days) can’t be trusted to
hold sharp objects. Only men can carve the sacred bird.
Every year on
Thanksgiving, I consider cooking something different: maybe ham or roastbeef,
but I can’t quite bring myself to change the tradition. But I always make sure
to have a frozen pizza just in case.
1. What was so
special for the author about having a pizza at Thanksgiving?
A It
was her favourite dish.
B It
was against the norm.
C The
pizza was frozen.
D It
was a traditional dish in their family.
2. When they
found the cat beside the turkey, the author’s mother believed that .....
A the
cat had eaten some of the turkey.
B the
cat had not eaten any of the turkey.
C the
guests had seen the cat sitting there.
D She
wouldn’t serve this turkey to the guests.
3. In their
first year of marriage, the author’s husband got up early .....
A to
cook dinner. C to go shopping.
B to
prepare the turkey. D to go jogging.
4. What does
the author serve at Thanksgiving nowadays?
A pizza.
B turkey.
C something
different every year.
D roast
turkey with vegetables.
II. Writing
Complete the conditional sentences. Decide whether to
use Conditional I, II or III.
1. If I had
time, I .......... (go) shopping with you.
2. If you
.......... (speak) English, you will get along with them perfectly.
3. If you
.......... (get on) well with them, you will soon become a part of their
team.
4. If they
had gone for a walk, they .......... (switch) the lights off.
5. If she
.......... (come) to see us, we will go to the zoo.
6. I would
have told you, if I .......... (meet) him.
7. If I
.......... (be) you, I would help them to clean the classroom.
8. I .......... (finish) this work earlier, if you
had helped me.
ІІІ.
Writing
Your English-speaking friend is interested in your
hobby. Write him an email of 50–60 words telling about your hobby. Include the
following:
• What are the most popular free time activities among
Ukrainian teenagers?
• What is your hobby and why do you like it?
• What advice
would you give to your friend who wanted to take it up?
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Examination Card #3
I. Reading
Read the text.
Complete the sentences (1–6) with their missing parts (A–G). There is one extra
part of the sentence.
A and carried him to a car
B I saw a car knock into the boy
C would not like to be involved
D Sometimes a policeman is there to help things out
E the driver managed to stop the car
F to get to their cars and buses
G who looked dazed and bewildered
The road in
front of my school is a narrow one. It is also very busy. Every afternoon when
school is dismissed the road becomes almost impassable as children, bicycles,
cars and buses jostle and struggle to use it. (1) ....., but generally
chaos reigns and we have to be careful not to get involved in an accident.
A few accidents
had already occurred. I was a witness to one.
It happened
just after school. As usual the road was an utter mad house. Children were
running across the road (2) ..... . Cars and buses honked angrily at
them.
Just then I saw
a young boy make a dash across the road. There was a loud blare of horn, a squeal
of brakes and (3) ..... . He fell as though his feet were swept from
under him.
Fortunately,
the car was not moving very fast and (4) ..... before a wheel could run
over the fallen boy.
All traffic
stopped. I ran over to the boy. He was shocked but seemed not to be injured
badly. A man came and examined the boy. Then he lifted the boy (5) ..... . They
sped off,
presumably to
the hospital.
Many people
surrounded the driver (6) ..... . A policeman came to calm things down.
As there was
nothing I could do, I turned and walked down the road carefully. It was
terrible to witness an accident.
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
ІI. Writing
For questions
1–8, read the text below and decide which answer (A, B, C or D) best fits each
gap.
Like tens of
thousands of other people, I use public transport every day either to get to
and from work or to go from one place to another. So I can (1) ......
myself as a frequent user of the transport system, and to be (2) ......
sometimes I’d (3) ...... I wasn’t.
I have to admit
that there are times when it can be a very tiring and frustrating experience, (4)
...... because of the way the other passengers behave. Some push and shove
to squeeze in while others try to make their way to the doors in order to get
off. And there I am, in a confined (5) ...... with lots of frantic
people around me, having difficulty breathing.
Isn’t it (6)
...... the law to fill up buses with so many people? I believe that there should
be (7) ...... laws as to how many passengers should be allowed on a bus.
This may sound a little unrealistic, but I have been on buses in potentially
dangerous situations, where people have fallen on each other because they
didn’t have anything to hold (8) ...... .
1
|
A explain
|
B describe
|
C express
|
D illustrate
|
2
|
A simple
|
B real
|
C direct
|
D honest
|
3
|
A rather
|
B wish
|
C better
|
D like
|
4
|
A completely
|
B exactly
|
C mainly
|
D wholly
|
5
|
A room
|
B point
|
C location
|
D space
|
6
|
A against
|
B outside
|
C opposite
|
D off
|
7
|
A harder
|
B stronger
|
C bigger
|
D stricter
|
8
|
A from
|
B on
|
C onto
|
D up
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
ІІІ.
Writing
You are writing a short article (50–60 words) to a
school newspaper about a famous British writer. Include the following
information:
• inform about his / her role in the world literature;
• write which
literary works enjoyed the greatest popularity.
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Examination Card #4
I. Reading
Read the text and write if the statements (1–6) are
true (T) or false (F).
NATIONAL TOM
SAWYER DAYS
What do Tom
Sawyer and jumping frogs have in common? Stories about both of them were
created by one man: Mark Twain. Born Samuel Clemens (Mark Twain was his pen
name), Twain was four when his family moved to Hannibal, Missouri, located on
the west bank of the Mississippi. Twain grew up there and was fascinated with
life along the river – the steamboats, the giant lumber rafts, and the people
who worked on them. “The Celebrated Jumping Frog of Calaveras County” is
one of Twain’s best-loved short stories, and The Adventures of Tom Sawyer is
one of his most famous novels. Both these works are celebrated by events held
during National Tom Sawyer Days every 4th of July. The boy in the photo entered
his frog in the jumping contest. There’s also a fencepainting contest to see
who can paint the fastest. The idea for this contest comes from a scene in Tom
Sawyer, in which Tom has been told to paint the fence in front of the house
he lives in. It’s a beautiful day, and he would rather be doing anything else.
As his friends walk by, he convinces them it’s fun to paint, and they join in
the “fun.” By the end of the day, the fence has three coats of paint!
Although the
story of Tom Sawyer is fiction, it’s based on fact. If you go to Hannibal, you’ll
see the white fence, which still stands at Twain’s boyhood home.
1. Mark Twain’s family moved to Hannibal, Missouri,
located on the east bank of the Mississippi.
2. The story of Tom Sawyer is fiction, based totally on
Mark Twain’s imagination.
3. Twain wrote “The Celebrated Jumping Frog of
Calaveras County,” and it was one of his best-loved short stories.
4. Mark Twain enjoyed watching the steamboats, but not
the giant lumber rafts.
5. The idea of a fence-painting contest comes from a
scene in a book about Tom Sawyer.
6. If we visit Hannibal, Missouri, we might see white
fences everywhere.
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
II. Writing
Choose the correct answer.
When Jake (1)
............. the door, he knew someone (2) ............. in the
house. Things were different. Earlier that morning, he (3) ............. a
man standing outside, and now he wondered if this man (4) ............. for
him to leave the house. Jake went into the kitchen. The window was open. He was
sure he (5) ............. it earlier. Next, he went into the garden.
Jake knew something very strange (6) ............. on. He went back into
the house. He had just got to the top of the stairs (7) ............. he
heard a noise coming from the bedroom. Slowly, he opened the door and there,
lying in the middle of the bed, was his sister! She (8) .............!
Jake was very relieved.
1
|
A has
opened
|
B opens
|
C opened
|
2
|
A had
been
|
B is
|
C has
been
|
3
|
A was
seeing
|
B had
seen
|
C has
seen
|
4
|
A is
|
B waited
|
C had
been waiting
|
5
|
A had
closed
|
B was
closing
|
C had
been closing
|
6
|
A was
going
|
B went
|
C have
been going
|
7
|
A after
|
B when
|
C while
|
8
|
A was
sleeping
|
B slept
|
C had
slept
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
ІІІ.
Writing
Last summer you travelled around England. Write a
letter of 50–60 words to your friend describing your trip. Include the
following:
• What did you do before going on a trip?
• What kind of travel did you do?
• What were the positive and negative aspects of your
trip?
• What advice
about planning a trip would you give to someone?
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Examination Card #5
I. Reading
Read the text
and choose the best answer (A, B, C, D) for the sentences (1–4).
I mean what I
say: science in education, not education in science. Education in science means
the systematic teaching of science so as to train for careers in science.
Scientific men are exceedingly useful members of a community, as are engineers,
bakers, blacksmiths, artists, and bankers. But we can’t all be bakers, and we
can’t all be painters of watercolors. “It takes all sorts to make a world.” A
community entirely composed of scientific men would fail to feed itself, clothe
itself, house itself, and keep itself supplied with amusing light literature.
Education in science produces specialists, and specialists, though useful and
valuable persons in their fields, are no more the staple of a civilized
community than lawyers or ballet dancers.
What the world
at large really needs is due recognition of the true value of science in
education.
We don’t all
want to be made into first class anatomists or surgeons. But we do all want a
competent general knowledge of anatomy at large, and especially of human
anatomy; of physiology at large, and especially of human physiology. We don’t
all want to be analytical chemists, but we do all want to know enough about
oxygen and carbon to understand the most common phenomena of combustion,
chemical combination, and animal or vegetable life. We don’t all want to be
zoologists and botanists, but we do all want to know enough about plants and
animals to walk through life intelligently, and to understand the meaning of
the things that surround us. We want a general acquaintance with the results rather
than with the methods of science.
The mass of
scientific opinion has always gone the other way; but then scientific opinion
means only the opinion of men of science. Scientists appreciate the education
needed to make men specialists more than the education needed to fit them for
the general purposes and emergencies of life. We don’t want authorities on the
nuances of interstellar gasses, but well informed citizens. What common sense
really demands, then, is education in all the sciences: a knowledge of what is
known rather than knowledge of each successive step by which men came to know
it.
1. Based on
information in the passage, it can be inferred that the author considers it
important that everyone understand the
A components
of an atom.
B properties
of chemical equations.
C meaning
of the things that surround us.
D human
digestive system.
2. The author
apparently believes that scientists
A are
as useful to society as lawyers or bakers.
B lack
fundamental writing social skills.
C are smarter
than painters or blacksmiths.
D are
better educated than engineers or bankers.
3. The primary
purpose of the passage is to
A create
more diversified and productive communities.
B promote
science education that is useful for all citizens.
C encourage
interest in and appreciation for non-science-related careers.
D describe
why scientists are valuable to communities.
4. Which of the
following questions is answered in the passage?
A Why
is job diversification in communities important?
B Why
are scientists useful members of their communities?
C How
popular are careers in the science fields?
D When
should specialized science training for a career begin?
1
|
2
|
3
|
4
|
II. Writing
Choose the correct answer.
1. ‘Can I go to the park?’ ‘You can’t go .............
you have done your homework.’
A while
B until C
after
2. ‘I depend ............. public transport to get to
work.’ ‘You ought to save up and buy a car.’
A on
B to C
in
3. ‘Did you enjoy your stay in the hotel?’ ‘Yes. They
were ............. friendly people that we felt very welcome.’
A such a
B so C
such
4. ............. you are tired, I’ll wash the dishes.’
Thank you.’
A Because of
B Since
C Due to
5. Paul is ill at the moment.’ Yes. He’s suffering
............. a very bad cold.’
A of
B for
C from
6. I got lost on the way to the theatre.’ ‘If you had
taken the map, you ............. lost.’
A wouldn’t
have got B won’t
get C wouldn’t
get
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
ІІІ.
Writing
Your English- speaking friend has asked you about the
typical Ukrainian dishes, the type of food you like and your favourite recipe.
Write a message of 50–60 words about it.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Examination Card #6
I. Reading
Read the text and choose the best answer (A, B, C, D)
for the sentences (1–4).
Vincent van Gogh was born on 30th
March 1853 in a little village in the south of the Netherlands. He was the
eldest child of a clergyman and had three sisters and two brothers. Coming from
a respectable middle-class family, Vincent learned to love books and drawing.
However, he was not a brilliant student at school. Rather, his talent was
displayed in art. His parents realized his gift in this area and admired the
careful accuracy of his drawings. This was important to young Vincent.
Vincent’s interest in paintings was
partly influenced by his uncles, three of whom were art dealers. At 16, he
started work at Goupil and Company, an important firm of art dealers. Impressed
with his work, his company sent him to work in their London gallery. It was in
England that he became distressed by the sight of poverty all around him and
the enormous gap between the rich and the poor. He decided that he wanted to
help the poor and started reading the Bible to become a priest. His work
suffered and he was transferred to the main gallery in Paris. Later, he was
dismissed for absence without leave. He had also failed to qualify as a priest.
It was not until 1880, at the age of
27, when Vincent decided to become a professional artist. He spent the next
five years developing his artistic talent. He had little money and lived in
cheap rooms all over the Netherlands. The death of his father in 1885,
shattered him. However, he became more determined than ever to be a successful
artist.
Throughout his life, Vincent was
poor; often hungry and ill. It was his determination to succeed that kept him
going until he collapsed in 1890 at the age of 37. His paintings are colourful,
bold and passionate, often constructed with painstaking care. Today, he is
perhaps the most famous painter in the world. In 1987, his painting of
‘Sunflowers’ was sold in London at an extremely high price. He also left behind
over 40 self portraits capturing himself in different moods: cheerful, grim,
determined or miserable.
1. Vincent van Gogh was the eldest of ..... children
in the family.
A three B five C six D
eight
2. His parents ..... .
A disapproved of his drawings
B were angry with his failure in school
C wanted him to become a priest
D encouraged him in his drawings
3. Goupil and Co. sent Vincent to their London gallery
because ..... .
A he was good at his work
B there were not enough workers in London
C his uncle owned the company
D he was a professional artist
4. Vincent was dismissed from his job in Paris because
..... .
A he went on a holiday
B his work was not up to standard
C he wanted to be a priest
D he went on leave without permission
5. Which one of the following statement is TRUE ?
A Vincent van Gogh died a rich man.
B Vincent van Gogh became famous after his
death.
C Vincent van Gogh was a famous scholar.
D Vincent
van Gogh sold 40 portraits of himself.
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
II. Writing
Put the verbs
in brackets into the correct active or passive tense form.
1. This tree is very old. It
................................. (plant) in the 19th century.
2. This piece of music ................................. (not/record)
yet. I’ve just composed it.
3. The thieves ............................. (steal) the
jewellery from the safe yesterday.
4. We began to work early, but we ..................... (not/finish)
until late.
5. Jenny ................................ (complain) to
the manager about the faulty items at the moment.
6. This photograph .............................. (take)
by my grandfather when I was five.
7. Don’t touch the saucepan. You might .......................
(burn) yourself.
8. We ....................................... (delay) because
it was a lot of traffic this morning.
9. Jessica .............................. (run) two
kilometres every day before work.
10. Don’t stay up late tonight, or else you
................................... (be) tired tomorrow.
ІІІ.
Writing

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________